Jak poprowadzić ciekawą lekcję z wyrażeń algebraicznych?

Przedstawię kilka metod i inspiracji, które można wykorzystać na lekcji z wyrażeń algebraicznych. Zazwyczaj ćwiczenie wykonywania działań na wyrażeniach algebraicznych jest monotonne i żmudne, ale można to zmienić. Przygotowałam kilka podpowiedzi jak to zrobić!

Familiada matematyczna na początek

Na początek pobawiliśmy się w familiadę matematyczną, jako utrwalenie pierwiastków i potęg. Uczniowie podzieleni na dwie drużyny. Zadawałam pytania (8 do kwadratu, pierwiastek ze 121 itd.). Uczeń, który zna odpowiedź uderza ręką w stół i odpowiada. Jeśli dobrze odpowie, drużyna otrzymuje punkt, jeśli źle, pytanie przechodzi na drużynę przeciwną.

Kolorowe karteczki

Dodatkowo mnożenie jednomianu przez sumę algebraiczną i mnożenie sum algebraicznych pokazałam na kolorowych karteczkach i rysunkach, aby zobrazować to trudne, dla uczniów, działanie.

Kolorowe karteczki i wyrażenia algebraiczne

Gra karciana z wyrażeń algebraicznych

Wszystkie działania na wyrażeniach algebraicznych potrenowaliśmy, grając w grę karcianą. Uczniowie losowali dwa jednomiany i musieli je na karcie pracy wymnożyć i uporządkować. Następnie losowali jednomian i sumę algebraiczną, mnożyli je i redukowali wyrazy podobne. A na koniec losowali po dwie sumy algebraiczne i musieli je dodać, odjąć i pomnożyć. Pierwszy raz widziałam taką frajdę u uczniów przy ćwiczeniu działań na wyrażeniach algebraicznych 🙂 Takie karty można łatwo samodzielnie przygotować (na zdjęciu) lub gdy nie macie czasu, podrzucam link do nich:

Labirynty z wyrażeniami algebraicznymi

Zrobiliśmy także labirynty z wyrażeniami algebraicznymi. Przechodząc po ścieżce należy dodawać lub mnożyć powstałe wyrażenia przez siebie. Pierwszy labirynt zawiera dodawanie, odejmowanie wyrażeń algebraicznych oraz mnożenie przez liczbę, drugi labirynt zawiera mnożenie sum algebraicznych. Link do labiryntów:

Stacje zadaniowe z wyrażeń algebraicznych

I najlepsze na koniec. Stacje zadaniowe sprzyjają pracy samodzielnej lub grupowej (w zależności co wybierzemy) oraz ruchowi na zajęciach matematyki. Rozkładamy zadania na różnych stolikach/ w różnych miejscach, każdemu uczniowi dajemy kartę do uzupełniania. Uczeń wybiera stację, od której rozpoczyna. Rozwiązując zadanie dowiaduje się, do której stacji musi się udać. Powinien na koniec wrócić do swojej początkowej stacji.
Podczas lekcji zdalnych można wkleić kartę odpowiedzi i kolejne stacje na np. Jamboard (jedna stacja na jednej stronie). Uczniowie mogą rozwiązywać zadania samodzielnie, można też stworzyć grupy 2-4 osobowe, wtedy każda grupa pracuje w osobnym pokoju/spotkaniu w Google meet.

Polecam inne wpisy dotyczące inspiracji na lekcje z tematów:

potęgi i pierwiastki

procenty

równania

proporcje

Dobrego dnia,

Dorota

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *