Czym są kompetencje przyszłości? Jakie umiejętności warto zdobywać, aby łatwiej odnaleźć się na rynku pracy? Czego uczyć nasze dzieci, uczniów? Na co sami powinniśmy stawiać?
Tymi słowami zaczynam cykl wpisów poświęconych właśnie kompetencjom przyszłości, czyli umiejętnościom umożliwiającym realizację zadań w pracy i sprostaniu wymaganiom rynku pracy. Są one elastyczne, zakładają współpracę ze sztuczną inteligencją oraz są przygotowane na zmiany.
Kompetencje techniczne i cyfrowe:
- podstawowe- wykorzystywane w codziennej pracy, aby rozwiązać problem lub wyszukać informacje
- zaawansowane- umiejętności programistyczne i informatyczne
- inżynierskie
Kompetencje poznawcze:
- kreatywność
- krytyczne myślenie
- rozwiązywanie złożonych problemów
- elastyczność poznawcza
Kompetencje społeczne:
- zarządzanie ludźmi
- zdolności negocjacyjne
- inteligencja emocjonalna
- współpraca z innymi
Wymagania, przed jakimi stoimy, świetnie podsumowali eksperci raportu Światowego Forum Ekonomicznego, “aby poradzić sobie z nowością, zmianą, różnorodnością i niepewnością, jednostki myśleć muszą umieć samodzielnie, a pracować-grupowo”. To tylko jeden z mnóstwa wniosków i myślę, że zdecydowanie warto zastanowić się nad tym, czego potrzebują nasze dzieci i uczniowie, by czas spędzony z nami, na naszych lekcjach był wartościowy, a wysiłek zaowocował w przyszłości.
Dla mnie zawsze uczenie matematyki było czymś więcej. Tak, zdanie egzaminu na satysfakcjonującym poziomie jest ważne, otwiera pewne drzwi ale bez wielu innych umiejętności, takich jak komunikacja, praca w grupie, negocjacje, zabieranie głosu w dyskusji, efektywne uczenie się, te otwarte drzwi mogą nie wystarczyć. Oceny nie są najważniejsze. Jest wiele innych składowych decydujących o tym, czy jesteśmy spełnieni w życiu zawodowym, osiągamy swoje cele, jesteśmy szczęśliwi, zadowoleni i znamy swoją wartość.
Jeśli, już teraz, chcecie poczytać więcej o kompetencjach przyszłości, to zapraszam lektury do raportów:
- https://startup.pfr.pl/media/filer_public/cf/27/cf27122f-2285-4c9d-a7fe-c7967125cafa/raport_kompetencje_przyszlosci.pdf
- https://www.projektgamma.pl/strefa-wiedzy/wiki/raport-hr-2020-kompetencje-przyszlosci
Źródło: “Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”, dr hab. Renata Włoch, dr hab. Katarzyna Śledziewska
Tekst: Ola Jakubczak
Grafika: Dorota Walter
Dodaj komentarz