Zapraszam na kolejny już wpis z serii: metody i inspiracje na lekcje. Tym razem z tematu “Równania” w klasie 7 i 8. A może macie pomysł na nazwę tej serii artykułów? Napiszcie w komentarzu 🙂
Przejdź przez granicę
Na początku ustawiłam kilku uczniów po dwóch stronach znaku równości. Dałam im jednomiany lub liczby i znaki + lub -. Zadaniem uczniów było uporządkowanie równania, ale przy przejściu “przez granicę” musieli zmienić swój znak na przeciwny. Po uporządkowaniu rozwiązywaliśmy równanie w pamięci lub na tablicy. Takie kartki z liczbami, jednomianami i znakami możemy bez problemu zrobić odręcznie.

2. Karty do gry z równań
Każdy uczeń wylosował jedną kartę. Rozwiązał równania, które na niej widnieją. Uczniowie w parach wymieniali się swoimi rozwiązaniami i sprawdzali sobie nawzajem poprawność obliczeń. Następnie porównywaliśmy, który stworek ma największy talent w Organizacji, Empatii, Uczeniu się i Pewności siebie. Dzięki wypisanym mocnym stronom porozmawialiśmy na temat talentów. Podkreśliłam, że istnieje nie tylko talent plastyczny, muzyczny i sportowy, ale także empatia, pewność siebie, dobra organizacja, optymizm, uczenie się, rozwijanie innych, umiejętność szukania rozwiązań czy wystąpień publicznych itd. Karty zrobiły furorę na zajęciach. Uczniowie porównywali wyniki, sprawdzali, który stworek jest najbardziej pewny siebie, a najbardziej interesowało ich, który ma największy talent do uczenia się 🙂 Link do kart ze stworkami/zwierzątkami:

3. Kodowanie
Aby poćwiczyć różne wersje równań, wykonaliśmy kartę pracy z kodowania. Gdy uczniowie rozwiązali równania, zamalowywali odpowiednie kwadraciki. W ten sposób utworzył się obrazek. Tutaj link do kodowania:

4. Zadania tekstowe
Zadania tekstowe poćwiczyliśmy, rozwiązując zadania z naszego zbioru zadań dla ósmoklasistów. Stworzyliśmy swój własny przepis na rozwiązywanie zadań tekstowych. W zbiorze zadań jest miejsce na wiadomości teoretyczne, które uzupełniają uczniowie. Tutaj link do zbioru zadań:

5. Sztafeta zadaniowa
Podzieliłam grupę na drużyny trzyosobowe oraz rozwiesiłam kartki z zadaniami w sali. Zadania muszą być rozcięte wzdłuż przerywanych linii. Każda drużyna otrzymała swój „kolor”. Drużyna rozwiązywała pierwsze zadanie, gdy skończyła, przynosiła je do sprawdzenia i odrywała kolejne zadanie z kartki. W tym czasie sprawdzałam zadanie (warto mieć rozwiązania całe spisane, aby szybciej sprawdzać). Gdy znalazłam błąd w rozwiązaniu, nie zaznaczałam go, lecz odnosiłam drużynie, aby go znalazła i poprawiła. Wygrała drużyna, która rozwiązała wszystkie zadania prawidłowo jako pierwsza.

6. Gra planszowa z równań z kodami QR
Każdej grupie dałam planszę do gry oraz kartę z kodami QR. Dodatkowo otrzymali kostki do gry oraz pionki. Każda grupa ustaliła, kto rozpoczyna grę i jaka jest kolejność w grupie, np. można rozpocząć od osoby najmłodszej.
Uczniowie ustawili pionki na pole: START. Gdy steli na polu ze znakiem zapytania, rozwiązywali zadanie (kartka z kodami QR – zadania mogą robić po kolei lub wybierać sobie w dowolnej kolejności). Po dobrej odpowiedzi zostali na polu, a gdy źle odpowiedzieli, wracali na pole, z którego zaczynali. Na karcie z kodami zaznaczali w kwadraciku, które zadanie już zrobili. Wygrała osoba, która jako pierwsza była na MECIE.

7. Domino
Wystarczy skserować karty pracy i rozdać uczniom. Następnie uczniowie rozcinają domino wzdłuż grubszych linii i układają pasujące do siebie pola (tworzą “węża”). Całość mogą wkleić do zeszytu.

Na naszym blogu możecie zainspirować się metodami pracy z:
Ściskam,
Dorota
Dodaj komentarz