Matematyka w klasie pełnej wyzwań – i sala pełna nauczycieli!

Niektóre dni zostają z nami na dłużej. Bo były wyjątkowe. Bo wydarzyło się coś ważnego. Bo serce zabiło mocniej.

23 lutego 2025 roku był właśnie takim dniem. To właśnie wtedy poprowadziłyśmy nasze pierwsze wspólne warsztaty na żywo dla nauczycieli matematyki! Lepszego miejsca na ten debiut nie mogłybyśmy sobie wymarzyć – Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki w Szczecinie okazała się przestrzenią pełną ciepła, życzliwości i ogromnej nauczycielskiej pasji.

Na co dzień działamy głównie online – prowadzimy szkolenia dla rad pedagogicznych, regularne spotkania w ramach Klubu Pozytywnych Matematyków, a także otwarte webinary na Facebooku i YouTubie, do których dostęp ma każdy zainteresowany. Te internetowe działania pochłonęły nas tak bardzo, że… nawet nie przyszło nam do głowy, żeby zgłosić się z propozycją warsztatów na konferencję stacjonarną.

Na szczęście mamy cudowne klubowiczki! Już przy okazji poprzedniej edycji Krajowej Konferencji SNM pisały nam, że warto tam być, że atmosfera jest niesamowita – brakuje tylko nas. W tym roku znów było o włos – bilety rozeszły się jak świeże bułeczki, a lista uczestników zamknęła się na długo przed czasem. Ale dzięki życzliwości i wsparciu (Karol, dziękujemy z całego serca!) – udało się!

Warsztaty na konferencji SNM w Szczecinie

Matematyka w klasie pełnej wyzwań

Wśród setek inspirujących warsztatów i wykładów znalazł się również nasz – „Matematyka w klasie pełnej wyzwań – jak pracować z nowym pokoleniem?”. Opowiadałyśmy o tym, jak dostosować lekcje matematyki do potrzeb uczniów pokolenia Z i Alfa – jak przyciągnąć ich uwagę, zaangażować i stworzyć warunki do efektywnej nauki.

Frekwencja przerosła nasze najśmielsze oczekiwania – w sali zabrakło miejsc siedzących, a na podłodze nie było już gdzie dostawić krzeseł. Razem z blisko 70-osobową drużyną cudownych nauczycielek i nauczycieli matematyki, przyglądałyśmy się temu, jacy są współcześni uczniowie, jak się uczą i jakie wyzwania stawia przed nami codzienność w szkole.

Rozmawiałyśmy nie tylko o trudnościach, ale przede wszystkim o możliwościach – bo wiedzieć, że coś jest wyzwaniem, to jedno, a stworzyć środowisko, które wspiera uczniów i nauczycieli – to zupełnie co innego.

Jeden ze slajdów prowadzonego przez nas warsztatu o “Matematyce w klasie pełnej wyzwań”

Praktyka, refleksja, zmiana

W części warsztatowej wspólnie zastanawialiśmy się, jak realnie możemy wspierać uczniów w dzisiejszych klasach. Pracowaliśmy wokół tematów takich jak:

  • personalizacja nauczania i wzmacnianie autonomii uczniów,
  • budowanie relacji i wsparcie emocjonalne,
  • interdyscyplinarność i zastosowanie matematyki w codziennym życiu,
  • zaangażowanie uczniów w proces nauki,
  • rozwój kompetencji przyszłości (w tym krytyczne myślenie, współpraca, kreatywność),
  • oraz dobór metod i form pracy, które są skuteczne w dynamicznych, różnorodnych klasach.

To było niezwykle poruszające doświadczenie – widzieć, jak wiele nauczycieli zadaje sobie pytania, szuka nowych rozwiązań, dzieli się swoimi przemyśleniami i gotowością do zmian. Właśnie dlatego warto było tam być.

Warsztaty w Szczecinie na konferencji SNM

Co zabieramy ze sobą z tej konferencji?

Ogrom inspiracji, motywacji i przekonanie, że nauczyciele matematyki to naprawdę wyjątkowa społeczność. Pełna pasji, otwartości i gotowości do rozwoju – mimo trudów codzienności.

Zabieramy też ciepło, jakie stworzyliście podczas naszego warsztatu – te rozmowy, pytania, uśmiechy i refleksje. Czujemy wdzięczność i radość, że mogłyśmy być częścią tego wydarzenia. 

Ale to jeszcze nie koniec. Pozytywne konsekwencje tej konferencji będziemy odczuwać jeszcze długo, bo właśnie dzięki temu wystąpieniu otworzyły się przed nami drzwi, które wcześniej wydawały się nie do otworzenia. Szykuje się piękna współpraca, o której na razie jeszcze nie możemy powiedzieć więcej… ale trzymajcie kciuki, bo dzieje się coś dobrego.

Tak, to był pierwszy wspólny, stacjonarny raz ale na pewno nie ostatni. Do zobaczenia – na kolejnych konferencjach, oczywiście w Klubie Pozytywnych Matematyków, na webinarach i… kto wie, może też na kolejnych stacjonarnych spotkaniach?

Jeśli byłaś/byłeś na naszym warsztacie – napisz do nas! Daj znać, co zapadło Ci w pamięć. A jeśli chcesz być z nami w kontakcie, dołącz do Klubu Pozytywnych Matematyków – tam codziennie rozmawiamy o tym, jak uczyć matematyki z sensem, pasją i… pozytywną energią.

Na koniec prosto z serducha – dziękujemy, że byliście i jesteście z nami 💛

Zapraszamy na wpisy z serii inspiracje na lekcje matematyki z tematów:

obstaw numer

potęgi i pierwiastki

wyrażenia algebraiczne

równania

oraz na artykuły z serii Pozytywnej Matematyki:

Kiedy ilość staje się przeszkodą, a nie drogą do sukcesu…

Nastawienie na trwałość czy rozwój?

Pozdrawiamy,

Ola i Dorota

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *