Obstaw numer!

Są takie momenty w pracy nauczyciela, kiedy zadajemy sobie pytanie: Co zrobić, żeby uczniowie chcieli więcej? Więcej zadań, więcej myślenia, więcej zaangażowania. I właśnie wtedy przychodzą nam na ratunek pomysły, które łączą naukę z zabawą. Metoda „Obstaw numer” to nasza odpowiedź na pytanie, jak zmotywować uczniów, wprowadzić element rywalizacji i sprawić, by matematyka stała się przyjemnym wyzwaniem, a nie przykrym obowiązkiem.

Za każdym razem, gdy stosujemy tę metodę, widzimy, jak uczniowie zmieniają swoje podejście – od narzekania do pełnego zaangażowania. Nawet ci, którzy zwykle wolą siedzieć z boku, nagle stają się aktywni, bo nie mogą się oprzeć magii losowości i nagrody na koniec lekcji.

Jak działa metoda „Obstaw numer”?

Prosta w przygotowaniu, a jednocześnie niezwykle skuteczna – oto, jak ją wprowadzić krok po kroku:

1. Przygotowanie planszy z numerami:
Wypisujemy na tablicy liczby od 1 do 100 (lub mniej, jeśli mamy ograniczony czas). Możemy także przygotować planszę z numerami wcześniej albo wyświetlić ją na tablicy multimedialnej.

2. Zestaw zadań:
Przygotowujemy zadania do rozwiązania – mogą to być:

  • ćwiczenia z podręcznika,
  • wycięte zadania z próbnych egzaminów lub matur,
  • inne gotowe zestawy zadań.

Dzięki różnorodności uczniowie mają możliwość wyboru poziomu trudności i tematyki.

3. Rozwiązywanie zadań przez uczniów:
Uczniowie mogą pracować samodzielnie, w parach lub w 3-osobowych grupach. Każdy zespół:

  • wybiera lub losuje zadanie do rozwiązania,
  • po wykonaniu zadania zanosi je nauczycielowi do sprawdzenia.

Jeśli obawiamy się chaosu, możemy poprosić uczniów, aby sygnalizowali zakończenie pracy, np. podnosząc rękę. Wówczas sami podchodzimy, aby sprawdzić ich rozwiązanie na miejscu. Możemy też wywiesić poprawne rozwiązania na tablicy i uczniowie mogą samodzielnie sprawdzić poprawność.

Jeśli decydujemy się sprawdzać zadania samodzielnie, warto pozwolić uczniom, którzy czekają na swoją kolej, rozpocząć kolejne zadanie. Dzięki temu pozostają w rytmie pracy i nie tracą zaangażowania.

4. Obstawianie numeru:
Jeśli zadanie zostanie rozwiązane poprawnie:

  • uczeń wybiera i obstawia numer z tych dostępnych na tablicy,
  • zaznacza go swoim imieniem lub nazwą grupy (świetnie sprawdzają się tutaj karteczki post-it).

Im więcej poprawnie rozwiązanych zadań, tym więcej numerów mogą obstawić, zwiększając swoje szanse na wygraną.

5. Finał – losowanie zwycięzcy:
Na zakończenie lekcji losujemy jeden numer spośród obstawionych. Można wykorzystać do tego np. internetowe narzędzia do losowania liczb, co wprowadza dodatkowy element nowoczesności.

Metoda “Obstaw numer”

Nagrody, które uczniowie uwielbiają

Przez lata stosowania tej metody zauważyłyśmy, że to, co najbardziej motywuje uczniów, wcale nie musi być kosztowne czy skomplikowane. Oto nasze sprawdzone propozycje:

  • Prawo do pominięcia jednego zadania na sprawdzianie – hit w każdej klasie.
  • Dodatkowe punkty z aktywności – zawsze mile widziane.
  • Prawo do zadania pytania podczas sprawdzianu – wyjątkowa nagroda, która dodaje uczniom pewności siebie.
  • Wybór tematu na powtórkę lub sposobu pracy na kolejnej lekcji – uczniowie uwielbiają decydować o swoich lekcjach.
  • Prowadzenie części lekcji jako nauczyciel – niektórych to krępuje, ale dla wielu to świetna zabawa i szansa na wykazanie się.

Dlaczego warto stosować „Obstaw numer”?

Każda metoda, którą wprowadzamy na lekcje, musi mieć wartość – i to nie tylko edukacyjną, ale też motywacyjną i społeczną. Oto, co daje „Obstaw numer”:

1. Wzmacnia zaangażowanie uczniów

Element losowości i rywalizacji przyciąga uwagę. Nawet ci mniej zainteresowani matematyką zaczynają się starać, bo chcą zwiększyć swoje szanse na wygraną.

2. Utrwala wiedzę

Uczniowie rozwiązują więcej zadań niż podczas standardowej lekcji. Różnorodność zadań pomaga im utrwalić różne zagadnienia matematyczne.

3. Jest prosta w przygotowaniu

Nie musisz spędzać godzin na tworzeniu materiałów. Wystarczą gotowe zadania z podręcznika lub arkuszy.

4. Uczy odpowiedzialności i samodzielności

Uczniowie sami decydują, które zadanie wybrać i w jakim tempie pracować. Jednocześnie uczą się odpowiedzialności za poprawność swojego rozwiązania.

5. Wprowadza element zabawy

Losowanie i rywalizacja nadają lekcji dynamiki. Uczniowie czują, że mogą wygrać coś więcej niż tylko dobre oceny – to dla nich duża motywacja.

Nasze doświadczenia z „Obstaw numer”

Pamiętam jedną z lekcji z tą metodą, kiedy pracowaliśmy z klasą przygotowującą się do egzaminu ósmoklasisty. Atmosfera była napięta, bo zbliżały się próbne testy, a uczniowie narzekali, że mają dość rozwiązywania kolejnych arkuszy. Wtedy postanowiłam wprowadzić „Obstaw numer”.

Efekt był zaskakujący. Zamiast marudzenia, zobaczyłam uczniów, którzy z zapałem wybierali kolejne zadania, zanosili je do sprawdzenia i obstawiali numery z uśmiechem na twarzy. Co więcej, rozwiązywali prawie dwukrotnie więcej zadań niż podczas standardowej lekcji. Jeden z uczniów, który zwykle miał trudności z koncentracją, pod koniec lekcji powiedział: „Proszę pani, to było nawet fajne!” – i dla mnie to był najlepszy dowód, że warto eksperymentować.

Czy warto spróbować?

Jeśli chcesz wprowadzić na swoje lekcje coś nowego, co angażuje uczniów, a jednocześnie pozwala im solidnie utrwalić materiał – metoda „Obstaw numer” jest dla Ciebie. Nie wymaga dużego nakładu pracy, a efekty widać od razu. Spróbuj i przekonaj się, jak ta metoda sprawdzi się w Twojej klasie. A może masz własne pomysły na jej modyfikację? Chętnie przeczytamy Twoje doświadczenia! 😊

Zapraszamy na pozostałe wpisy z serii inspiracje na lekcje matematyki z tematów:

potęgi i pierwiastki

proporcje

wyrażenia algebraiczne

równania

Pozdrawiamy,

Ola i Dorota

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *