“E8 bez nudy” – inspiracje na powtórki z matematyki

Nie masz już pomysłów jak urozmaicić lekcje przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty z matematyki? Chciałabyś, aby nauka do egzaminu była bardziej efektywna, a uczniowie chętniej pracowali? Zapraszamy na garść inspiracji na zajęcia powtórzeniowe i z zadaniami egzaminacyjnymi. Przedstawiamy różne pomysły i metody pracy, aby  zwiększyć zaangażowanie i chęć uczniów do powtórek egzaminacyjnych z matematyki.

INSPIRACJA 1: SZTAFETA ZADANIOWA

Sztafeta zadaniowa z zadań egzaminacyjnych polega na rozwiązywaniu zadań w grupach. Każda grupa biegnie po zadanie i odrywa je ze swojej kartki. Po rozwiązaniu zadania i sprawdzeniu przez nauczyciela, biegnie po następne. 

Aby przygotować taką sztafetę, przepisujemy zadania egzaminacyjne na kartkę i rozcinamy wzdłuż każdego zadania. Kserujemy dla każdej grupy i rozwieszamy w różnych miejscach sali.

Jeżeli chcesz skorzystać z gotowej sztafety zadań egzaminacyjnych, tutaj jest link:

Sztafeta zadaniowa z zadań egzaminacyjnych

INSPIRACJA 2: GRYWALIZACJA

Czym jest i dlaczego warto wprowadzać grywalizację na lekcjach powtórzeniowych? Grywalizacja w edukacji, to wykorzystanie elementów i mechanizmów gier w procesie uczenia się, np. taką grę możemy toczyć przez wiele lekcji lub zadać jako zadania domowe. Wszystko po to, aby zaangażować uczniów, pobudzić ich do działania (bardzo ważne szczególnie u uczniów już znudzonych nauką do egzaminu, którym brakuje poczucia sensu i motywacji).

Grywalizacja łączy naukę z zabawą, a przez to staje się bardziej atrakcyjna dla uczniów,

wprowadza element tajemniczości i wspólnego celu. Dodatkowo wspiera systematyczność u uczniów.

Jak stworzyć taką grę? Wymyślamy tło gry (to może być jakaś Nieodkryta planeta, Zaginione królestwo itd.). Wybieramy do tego pasującą punktację, np. monety, pieczątki. Określamy kiedy zaczyna i kończy się gra (np. 5 tygodni), jakie są zadania, co jest nagrodą (można wspólnie z uczniami zdecydować). Określamy dodatkowe levele oraz bonusy, które można zdobyć. Wszystko zapisujemy i dajemy uczniom cały opis gry z zadaniami.

Używacie takiej formy na lekcjach albo chcielibyście zacząć? 

Jeżeli chcecie skorzystać z gotowej gry z zadaniami egzaminacyjnymi, tutaj znajdziecie  szczegóły:

Grywalizacja z zadaniami egzaminacyjnymi

INSPIRACJA 3: LOSOWANIE ZADAŃ

Losowanie zadań, to jedna z najszybszych i najłatwiejszych do wdrożenia metoda aktywizująca uczniów. Niby niewiele się zmienia, ale uczniowie dużo lepiej, szybciej i chętniej pracują, gdy mają jedno zadanie do wykonania przed sobą, sami je wybierają, a odkładanie treści kolejnego zrobionego zadania do pojemnika daje sporo satysfakcji. 

Przygotowujemy zadania egzaminacyjne z podziałam na tematy, np. pola figur, potęgi, ułamki. Umieszczamy w różnych pojemnikach/koszyczkach. Uczniowie podchodzą i losują zadanie z kategorii, z której chcą się sprawdzić. Rozwiązują zadanie, a następnie podchodzą do nauczyciela, aby sprawdził odpowiedź. Zadania mogą rozwiązywać w parach lub grupach. Równie dobrze możemy odpowiedzi do zadań wywiesić na tablicy, a uczniowie sami sprawdzają, czy wykonali dobrze zadania.

My często korzystamy z opublikowanych zadań egzaminacyjnych na stronie CKE lub matematykaszkolna.pl, na której zadania już są podzielone tematami.

Losowanie zadań egzaminacyjnych

INSPIRACJA 4: STACJE ZADANIOWE

Jak pracować ze stacjami zadaniowymi? Rozkładamy zadania na różnych stolikach/ w różnych miejscach, każdemu uczniowi dajemy kartę do uzupełniania. Uczeń wybiera stację, od której rozpoczyna. Każdej odpowiedzi w zadaniu przyporządkowana jest jedna stacja. Aby wybrać poprawną trzeba rozwiązać zadanie, aby wiedzieć, do której stacji się udać. Powinien na koniec wrócić do swojej początkowej stacji.

Aby przygotować takie stacje zadaniowe, przepisujemy lub wymyślamy zadania egzaminacyjne na kartce (na jednej kartce jedno zadanie), umieszczamy na niej możliwe odpowiedzi i numery stacji do każdej odpowiedzi. Musimy też wymyślić “drogę” od której stacji do której musi przechodzić uczeń. Rozwieszamy/Rozkładamy  w różnych miejscach sali.

Jeżeli chcesz skorzystać z gotowych stacji zadaniowych z  zadań egzaminacyjnych, tutaj jest link:

Stacje zadaniowe E8

INSPIRACJA 5: Escapebook

Nie masz już pomysłów jak urozmaicić lekcje przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty z matematyki? Chciałabyś, aby nauka do egzaminu była bardziej efektywna, a uczniowie chętniej pracowali?

Jedna kartka papieru składa się do mini książeczki, która zawiera zadania egzaminacyjne dotyczące egzaminu ósmoklasisty. Odpowiedzi z każdej strony przepisujemy na ostatnią stronę, która otwiera kłódkę. Do pliku dołączone są kupony: „Jak nagrodzę się po egzaminie?”, które możemy włożyć do skrzynki i potraktować jako nagrodę.

Jeżeli chcesz skorzystać z gotowego escapebooka, tutaj jest link:

Escapebook z zadaniami egzaminacyjnymi

INSPIRACJA 6: MINIBOOK Z GEOMETRII

Czy Waszych uczniów przeraża ilość wiedzy z geometrii? Może warto pokazać im, jak usystematyzować tą wiedzę? Nasi uczniowie korzystają z Minibooka ze wzorami, które sami uzupełniają. Taki Minibook powstaje z jednej złożonej kartki A4. Powstanie wtedy mały notesik zawierający najważniejsze wiadomości z dziedziny geometrii.

Jeżeli chcesz skorzystać z gotowego minibooka ze wzorami z geometrii, tutaj jest link:

Minibook z geometrii

INSPIRACJA 7: EGZAMIN PLUS PSYCHOLOGIA

Czy miałyście taką sytuację, w której uczeń/uczennica byli świetnie przygotowani do egzaminu, a tak się zestresowali, że nie potrafili w pełni wykorzystać swoich umiejętności na egzaminie? Na wynik egzaminu ma wpływ mnóstwo składowych. Oczywiście bardzo ważna jest wiedza i umiejętności matematyczne, ale to nie gwarantuje sukcesu. Warto rozmawiać z uczniami o stresie, emocjach, pozytywnym nastawieniu i wielu innych aspektach okołoegzaminacyjnych, dać narzędzia do radzenia sobie z problemami, pokazać jak podejść do powtórek, co robić gdy emocje biorą górę.

Jeżeli chcesz skorzystać z gotowego zbioru zadań egzaminacyjnych, który zawiera elementy okołoegzaminacyjne, tutaj jest link:

Zbiór zadań egzaminacyjnych

INSPIRACJA 8: ZADANIA NA KOSTCE

Zadania egzaminacyjne można zapisać w ciekawej formie, np. na siatce sześcianu. Uczniowie mogą taką kostkę wyciąć, skleić i rzucać nią, aby wylosować zadanie. Gdy nie mamy czasu na sklejanie sześcianu, można wybrać 6 zadań i zapisać na kartce, dorysować do nich kropki, jak na kostce do gry. Następnie wręczamy uczniom prawdziwe kostki do gry lub wirtualne na telefonach i losują zadanie, które rozwiązują w zeszycie. Taką aktywność najlepiej robić w parach. Odpowiedzi do zadań można powiesić na tablicy i uczniowie sami mogą sprawdzać poprawność wykonanych obliczeń.

Jeżeli chcesz skorzystać z zadań egzaminacyjnych zapisanych na kostce lub z dorysowanymi numerami kostki, tutaj jest link:

Zadania egzaminacyjne na kostce

INSPIRACJA 9: SCENARIUSZ NA OSTATNIĄ LEKCJĘ MATEMATYKI PRZED E8

Jako nauczycielki nigdy nie wiedziałyśmy jak przeprowadzić ostatnia lekcję przed egzaminem ósmoklasisty. Dlatego stworzyłyśmy scenariusz, w którym zawieramy dużo powtórzeń z różnych działów matematyki, ale także wiele elementów humorystycznych, aby rozładować napięcie i stres przed egzaminem. Znajdziecie w nim gry takie jak Familiada matematyczna, losowanie kategorii, mini quiz psychologiczny, afirmacje dla uczniów, miejsce na powtórzenie wzorów z geometrii.

Tutaj znajduje się link do scenariusza:

Scenariusz na ostatnią lekcję matematyki przed E8

Zapraszamy na pozostałe wpisy z serii inspiracje na lekcje matematyki z tematów:

potęgi i pierwiastki

proporcje

wyrażenia algebraiczne

równania

Pozdrawiamy,

Ola i Dorota

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *