Niektóre dzieci z łatwością adaptują się do zmian, nowych sytuacji, inne potrzebują czasu, mnóstwa wsparcia, zrozumienia i pomocy w odnalezieniu poczucia bezpieczeństwa. Każdy z nas jest inny, każde dziecko jest inne i ma inne potrzeby. Na szczęście jest wiele sposobów na to, żeby pomóc dziecku, przygotować je na pójście czy powrót do szkoły i budowanie dobrej relacji ze szkołą, nauką i zdobywaniem wiedzy. Który jest najlepszy? Ten, który zadziała w Waszym przypadku! Więc czytajcie, sprawdzajcie, łączcie i modyfikujcie te sposoby. Co przyda się Wam na pewno? Empatia, serducho i Wasza obecność.
Przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego:
- Upewnijmy się, że dziecko wie jak będzie wyglądał powrót do szkoły, co po kolei będzie się działo (starsi mogą wizualizować, młodsi rysować, tworzyć prace artystyczne czy korzystać z bajkoterapii). Zmiany często wzbudzają ogromny lęk, boimy się tego co nieoswojone, nieznane. To, co nam, dorosłym, wydaje się oczywiste, dla dzieci może być niezrozumiałe, nowe, trudne.
- Nie przerzucajmy swoich lęków na dziecko. Starajmy się zachować spokój, pozytywne myślenie, bo dzieci doskonale wyczuwają, wyłapują i przejmują emocje dorosłych.
- Wykażmy się ogromną cierpliwością i zrozumieniem. Wysłuchajmy, zaakceptujmy jego emocje, nie bagatelizujmy, nie wyśmiewajmy, a starajmy się im przyjrzeć i zrozumieć.
- Zapewnijmy dziecku wsparcie, poczucie bezpieczeństwa, pokażmy, że jesteśmy z nim i dla niego, że jest ważne i może nam powiedzieć o wszystkim. Możemy opowiedzieć o tym, że też się czasem boimy i o naszych sposobach na lęk, niepewność.
- Uczmy dziecko wyrażać swoje emocje (bardzo polecam książkę “Uczuciometr inspektora Krokodyla”, Isern Susanna). Pytajmy, na co dzień, jak się czuje, co czuje? Mówmy o naszych emocjach, nazywajmy je i pokażmy, że wszystkie emocje są w porządku, że obojętnie co czujemy, to jest ok. My jesteśmy ok.
- Zadbajmy o pozytywne nastawienie dziecka, o pozytywny obraz szkoły, nauczycieli, rówieśników.
- Jeśli dziecko martwi się tym, że nikogo nie zna, że nie znajdzie nowych przyjaciół, spróbujmy zorganizować wspólny czas z rówieśnikami jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego.
W trakcie roku szkolnego:
- Wspólnie ustalcie godziny snu. Zadbajcie o to, żeby przed snem się wyciszyć, ograniczyć ekrany, możecie spróbować włączyć muzykę relaksacyjną.
- Twórzcie listy rzeczy, które należy wykonać czy spakować na kolejny dzień. Takie checklisty zaoszczędzą Wam dużo nerwów, a dzieciom pomogą nauczyć się planować i brać odpowiedzialność za siebie.
- Zauważajmy nawet najmniejsze sukcesy dziecka i wzmacniajmy je: „Spakowałeś sam plecak, brawo”, “Cieszę się, że byłeś aktywny na lekcji matematyki”.
- Pamiętajmy, aby zadbać o ruch po szkole i czas na przewietrzenie głowy, zanim dziecko usiądzie do lekcji. Mile widziana każda aktywność fizyczna lubiana przez dziecko, spacery po lesie, zabawy na podwórku.
- Wykorzystujcie różne techniki relaksacyjne:
- Masaże
- Spacery
- Medytacje
- Uważność
- Oddychanie
- Relaksacja Jacobsona według B. Kaji (http://www.sp3.tarman.pl/wordpress/wp-content/uploads/RELAKSACJA-TRENING-JACOBSONA-DLA-DZIECI-W-WERSJI-B.-KAJI.pdf )
- Trening uważności Schultza w wersji Polender ( https://www.edukacja.edux.pl/p-839-scenariusz-zajecia-trening-autogenny-j.php )
- Teksty afirmacyjne dla dzieci (np. karty z pozytywnymi myślami)
- Przy dużych trudnościach możemy pomyśleć o zachętach, nagrodach (najlepiej niematerialnych). Jeśli zauważamy problem i nie wiemy jak sobie z nim poradzić, warto zasięgnąć rady specjalisty- psychologa.
- Nawiązujmy dobre relacje z nauczycielami i innymi rodzicami, zadbajmy o wzajemne wsparcie. Nie krytykujmy nauczycieli i ich pracy przy dziecku, to mu nie pomoże w adaptacji ani budowaniu dobrej relacji ze szkołą i nauką.
- Rozmawiajmy, zadawajmy pytania dzieciom, bądźmy z nimi i dla nich.
Pamiętajmy, że często, to co nam wydaje się oczywiste, dla dziecka oczywiste nie jest. Doceniajmy je, mówmy o tym jakie jest ważne, jak je kochamy i nie porównujmy do innych. Każde dziecko jest wyjątkowe, pomagajmy mu odkrywać siebie, być sobą i rozwijać skrzydła.
Jeśli chcesz rozpocząć planowanie z dzieckiem, to koniecznie zapisz się na nasz Newsletter i pobierz prezent. Otrzymasz zestaw planów lekcji, planerów miesięcznych, nawykowników i wiele, wiele innych. Zapis znajdziesz na dole strony www.przestrzenpozytywnejedukacji.pl .
Źródła:
“Jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły po pandemii? Poradnik dla rodziców”, Fundacja Jim Autyzm Help.
“Uważność (mindfulness) jako metoda optymalizująca funkcjonowanie w zdrowiu i dobrym samopoczuciu”, mgr Ewa Kaian Kochanowska, Uniwersytet Humanistyczny SWPS
“Dzieci i czas. Jak zorganizować życie w rodzinie”, Ola Budzyńska
“Pozytywna dyscyplina”, Jane Nelsen
Opracowanie tematu: Dorota Walter
Tekst: Aleksandra Jakubczak
Dodaj komentarz