Jak przygotować dziecko na pójście do szkoły?

jak przygotować dziecko do szkoły?

Niektóre dzieci z łatwością adaptują się do zmian, nowych sytuacji, inne potrzebują czasu, mnóstwa wsparcia, zrozumienia i pomocy w odnalezieniu poczucia bezpieczeństwa. Każdy z nas jest inny, każde dziecko jest inne i ma inne potrzeby. Na szczęście jest wiele sposobów na to, żeby pomóc dziecku, przygotować je na pójście czy powrót do szkoły i budowanie dobrej relacji ze szkołą, nauką i zdobywaniem wiedzy. Który jest najlepszy? Ten, który zadziała w Waszym przypadku! Więc czytajcie, sprawdzajcie, łączcie i modyfikujcie te sposoby. Co przyda się Wam na pewno? Empatia, serducho i Wasza obecność.

Przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego:

  1. Upewnijmy się, że dziecko wie jak będzie wyglądał powrót do szkoły, co po kolei będzie się działo (starsi mogą wizualizować, młodsi rysować, tworzyć prace artystyczne czy korzystać z bajkoterapii).  Zmiany często wzbudzają ogromny lęk, boimy się tego co nieoswojone, nieznane. To, co nam, dorosłym, wydaje się oczywiste, dla dzieci może być niezrozumiałe, nowe, trudne.
  2. Nie przerzucajmy swoich lęków na dziecko. Starajmy się zachować spokój, pozytywne myślenie, bo dzieci doskonale wyczuwają, wyłapują i przejmują emocje dorosłych. 
  3. Wykażmy się ogromną cierpliwością i zrozumieniem. Wysłuchajmy, zaakceptujmy jego emocje, nie bagatelizujmy, nie wyśmiewajmy, a starajmy się im przyjrzeć i  zrozumieć. 
  4. Zapewnijmy dziecku wsparcie, poczucie bezpieczeństwa, pokażmy, że jesteśmy z nim i dla niego, że jest ważne i może nam powiedzieć o wszystkim. Możemy opowiedzieć o tym, że też się czasem boimy i o naszych sposobach na lęk, niepewność.
  5. Uczmy dziecko wyrażać swoje emocje (bardzo polecam książkę “Uczuciometr inspektora Krokodyla”, Isern Susanna). Pytajmy, na co dzień,  jak się czuje, co czuje? Mówmy o naszych emocjach, nazywajmy je i pokażmy, że wszystkie emocje są w porządku, że obojętnie co czujemy, to jest ok. My jesteśmy ok.
  6. Zadbajmy o pozytywne nastawienie dziecka, o pozytywny obraz szkoły, nauczycieli, rówieśników.
  7. Jeśli dziecko martwi się tym, że nikogo nie zna, że nie znajdzie nowych przyjaciół, spróbujmy zorganizować wspólny czas z rówieśnikami jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego. 

W trakcie roku szkolnego:

  1. Wspólnie ustalcie godziny snu. Zadbajcie o to, żeby przed snem się wyciszyć, ograniczyć ekrany, możecie spróbować włączyć muzykę relaksacyjną.
  2. Twórzcie listy rzeczy, które należy wykonać czy spakować na kolejny dzień. Takie checklisty zaoszczędzą Wam dużo nerwów, a dzieciom pomogą nauczyć się planować i brać odpowiedzialność za siebie.
  3. Zauważajmy nawet najmniejsze sukcesy dziecka i wzmacniajmy je: „Spakowałeś sam plecak, brawo”, “Cieszę się, że byłeś aktywny na lekcji matematyki”.
  4. Pamiętajmy, aby zadbać o ruch po szkole i czas na przewietrzenie głowy, zanim dziecko usiądzie do lekcji. Mile widziana każda aktywność fizyczna lubiana przez dziecko, spacery po lesie, zabawy na podwórku.
  5. Wykorzystujcie różne techniki relaksacyjne:
  1. Przy dużych trudnościach możemy pomyśleć o zachętach, nagrodach (najlepiej niematerialnych). Jeśli zauważamy problem i nie wiemy jak sobie z nim poradzić, warto zasięgnąć rady specjalisty- psychologa.
  2. Nawiązujmy dobre relacje z nauczycielami i innymi rodzicami, zadbajmy o wzajemne wsparcie. Nie krytykujmy nauczycieli i ich pracy przy dziecku, to mu nie pomoże w adaptacji ani budowaniu dobrej relacji ze szkołą i nauką.
  3. Rozmawiajmy, zadawajmy pytania dzieciom, bądźmy z nimi i dla nich.

Pamiętajmy, że często, to co nam wydaje się oczywiste, dla dziecka oczywiste nie jest. Doceniajmy je, mówmy o tym jakie jest ważne, jak je kochamy i nie porównujmy do innych. Każde dziecko jest wyjątkowe, pomagajmy mu odkrywać siebie, być sobą i rozwijać skrzydła.

Jeśli chcesz rozpocząć planowanie z dzieckiem, to koniecznie zapisz się na nasz Newsletter i pobierz prezent. Otrzymasz zestaw planów lekcji, planerów miesięcznych, nawykowników i wiele, wiele innych. Zapis znajdziesz na dole strony www.przestrzenpozytywnejedukacji.pl .

Źródła: 

“Jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły po pandemii? Poradnik dla rodziców”, Fundacja Jim Autyzm Help.

Uważność (mindfulness) jako metoda optymalizująca funkcjonowanie w zdrowiu i dobrym samopoczuciu”,  mgr Ewa Kaian Kochanowska, Uniwersytet Humanistyczny SWPS

“Dzieci i czas. Jak zorganizować życie w rodzinie”, Ola Budzyńska

“Pozytywna dyscyplina”, Jane Nelsen

Opracowanie tematu: Dorota Walter

Tekst: Aleksandra Jakubczak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *